Hyppää sisältöön

Biologia

Kohti biologian ylioppilaskoetta, 2 op (BI07)

Keskeiset sisällöt

  • kurssilla kerrataan aihekokonaisuuksin keskeinen lukion biologian oppimäärä

Opintojakson arviointi

  • suoritusmerkintä (S)

 

Biologian laboratoriotyöt, 2 op (BI08)

Tavoitteet

  • opiskelija tutustuu biologiassa käytettäviin kokeellisiin työmenetelmiin

Keskeiset sisällöt

  • opintojaksolla perehdytään biologian eri osa-alueisiin käyttäen kokeellisia työmenetelmiä
  • harjoitustöitä tehdään solubiologian, kasvi- ja eläinfysiologian, bioteknologian, mikrobiologian sekä anatomian alueelta

Opintojakson arviointi

  • suoritusmerkintä (S)

 

Lääketieteellinen biologia, 2 op (BI10)

Tavoitteet

  • opiskelija syventää aikaisempia tietojaan ihmisen biologiasta, perimästä ja mikrobeista erityisesti lääketieteen näkökulmasta

Keskeiset sisällöt

  • Opintojaksolla keskitytään ihmisen terveyteen ja sairauksiin sekä niihin vaikuttaviin tekijöihin.
  • Aihealueita ovat mm. ihmisen elimistön toimintaa heikentävät sairaudet, perimän ja ympäristötekijöiden vaikutus sairauksiin, lääkeaineiden vaikutukset elimistöön ja taudinaiheuttajiin.
  • Opintojaksolla tehdään aiheeseen liittyviä mittauksia, tutkimuksia ja laborointeja sekä vierailuja esimerkiksi korkeakoulujen lääketieteellisiin tutkimusryhmiin.

Opintojakson arviointi

  • suoritusmerkintä (S)

 

Luonto kaupungissa, 2 op (BI11)

Tavoitteet

  • syventää lukio-oppimäärän tietoja kaupunkiekosysteemistä ja laajemmin kaupungeista elinympäristöinä
  • oppii biologisen tutkimuksen suunnittelun, toteuttamisen ja raportoimisen
  • syventää BI02 ja BI03 -opintojaksojen aihepiirejä

Keskeiset sisällöt

  • Opintojaksolla tehdään pienimuotoisia tutkimuksia liittyen kaupunkeihin elinympäristöinä sekä mm. kaupungin ja liikenteen aiheuttamista vaikutuksista luontoon ja eliöihin ihminen mukaan lukien. Mahdollisia tutkimusaiheita ovat esimerkiksi kaupungin ilmanlaatu ja melu.
  • Opintojaksolla syvennetään ja harjoitellaan lajintuntemusta mm. maastoretkillä sekä opitaan lajien välisistä suhteista (mm. kilpailu).
  • Opintojakso pitää sisällään vierailukäyntejä ympäristönsuojeluun ja kestävään kehitykseen liittyviin kohteisiin.

Opintojakson arviointi

  • suoritusmerkintä (S)

 

Perimä, ympäristö ja elintavat, 2 op (BI12)

Tavoitteet

  • opiskelija syventää tietämystään ihmisen perimästä
  • opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden ja elintapojen vaikutuksen ominaisuuksien ja sairauksien periytymisessä

Keskeiset sisällöt

  • ihmisen perimä
  • ympäristön ja elintapojen vaikutus perimään
  • epigeneettinen periytyminen
  • geneettinen leimautuminen ja sukupuoli
  • syöpägeenit ja periytyvä syöpä

Opintojakson arviointi

  • suoritusmerkintä (S)

 

Biologian kenttätyöt, 2 op (BI13)

Tavoitteet

  • tutustuu biologiassa käytettäviin tutkimusmenetelmiin ja oppii toteuttamaan yksinkertaisia tutkimuksia
  • oppii havainnoimaan eliöyhteisöjen eroavaisuuksia ja pohtimaan niiden taustalla olevia syitä
  • oppii tuntemaan tyypillisten suomalaisten eliöyhteisöjen lajistoa

Keskeiset sisällöt

  • opintojaksolla perehdytään Itämeren saariston eliöyhteisöihin ja niiden lajistoon
  • pienimuotoisten tutkimusten avulla selvitetään eliöyhteisöjen eroihin vaikuttavia tekijöitä
  • opintojaksoon liittyy ennakkotehtäviä sekä loppuseminaari

Opintojakson arviointi

  • suoritusmerkintä (S)

 

Geeniteknologian työt, 2 op (BI14)

Tavoitteet

  • opiskelija syventyy geeniteknologian kokeellisiin menetelmiin
  • opiskelija pääsee itse tekemään DNA- ja proteiinitöitä laboratoriossa
  • opiskelija oppii käytännön laboratoriotaitoja ja geenitekniikkaan liittyviä tutkimusasetelmia

 

Keskeiset sisällöt

  • bakteerien tunnistaminen gram-värjäysmenetelmällä
  • bakteerien maljakasvatus, nestekasvatus ja puhdasviljelmät
  • tumallisten mikrobien (hiiva, home) rakenne, kasvatus ja aineenvaihdunta
  • geenitekniikan perusmenetelmät: DNAn eristäminen, PCR, agaroosigeelielektroforeesi,
    DNAn katkaiseminen
  • plasmidi-DNAn käyttö kloonauksessa: geenin liittäminen plasmidiin (ligaatio), plasmidin
    siirto bakteerisoluun (transformaatio) ja selektio
  • proteiinin tuotto bakteerisoluissa
  • DNA-tunnisteiden käyttö yksilöntunnistuksessa

Opintojakson arviointi

  • suoritusmerkintä (S)

 

Biologisia ja kemiallisia vesistötutkimuksia, 2 op (TIEDE2)

Tavoitteet

  • tutustua vesiekologisen tutkimuksen keskeisiin tutkimusmenetelmiin käytännössä
  • harjoitella vesinäytteiden kemiallisia ja biologisia analysointimenetelmiä
  • saada kokemusta tieteellisten raporttien ja esitelmien tekemisestä
  • kehittää kieli- ja yhteistyötaitoja kansainvälisessä yhteistyössä
  • lisätä opiskelijoiden lajintuntemusta sekä kehittää ymmärrystä vesiekosysteemin toiminnasta

Keskeiset sisällöt

  • vesien pieneliöstö, erityisesti planktonlajisto
  • vesiekosysteemin ravintoverkon toiminta
  • ihmisen vaikutus vesiympäristöihin ja vesistöjen suoje
  • tärkeimmät vesieliöstöön vaikuttavat kemialliset ja fysikaaliset muuttujat

Opintojakson arviointi

  • suoritusmerkintä (S)

 

DNA-sormenjälkiä ja rikoskemiaa, 2 op (TIEDE3)

Tavoitteet

  • syventää lukio-oppimäärän tietoja molekyylibiologiasta, geenitekniikasta ja ympäristökemiast
  • oppii biologian ja kemian laboratoriotaitoja, jotka ovat hyödyksi sekä ylioppilaskokeisiin valmistautumisessa että hakeutumisessa alan jatko-opintoihin
  • tutustuu Niemen Yliopistokampuksella tehtävään tutkimukseen

Keskeiset sisällöt

  • opiskelijat ratkaisevat ympäristörikoksen tekijän ja laadun
  • DNA-analyysit (DNA:n eristäminen verestä, konsentraatiomittaus, PCR, agaroosigeelielektroforeesi, sekvensointi)
  • kemialliset analyysit (näytteenotto maasta, näytteen esikäsittely, standardiliuosten valmistus, näytteiden analysointi kaasukromatografilla)
  • tietokantahaut ja analyysiohjelmat
  • asiantuntijaluennot DNA-tunnisteiden käytöstä ja rikoskemiasta

Opintojakson arviointi

  • suoritusmerkintä (S)