Latvian olympiakomitea on julkaissut tuoreen esityksen siitä, miten opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen saadaan toimimaan entistä paremmin. Paketin ytimen muodostavat etäopetuksen ja joustavien aikataulujen hyödyntäminen. (Ruta Millere Celmina, Latvian olympikomitea: Elite Level Athletes´ Awareness and Use of Dual-Carees Programs in Latvia -esitys EAS 2025 -konferenssissa Riiassa 7.10.2025.)
EAS-konferenssi Riiassa herätti Lahden lyseolaisia tarkastelemaan, miten Latvian olympiakomitean kaksoisuratavoitteet heijastuvat Lahden lyseon käytäntöihin. Tässä artikkelissa vertaamme Latvian suosituksia Lahden lyseon arkeen: missä olemme jo vahvoilla ja missä tekemistä voi terävöittää. Vertailu osoittaa, että lyseon malli vastaa monilta osin latvialaisten tavoitteita ja tarjoaa käytännön esimerkin suunnitelmallisesti toteutetusta kaksoisurasta.
Joustavat opintopolut ovat arkea
Latvian linjausten painopiste on selvä: etäopetus ja henkilökohtaisesti joustavat opiskelijoiden työjärjestykset. Ajatuksena on, että urheilijat voivat opiskella osin etänä ja sovittaa opinnot kilpailu- ja harjoitusrytmiin.
Lahden lyseossa ydin on sama mutta toteutustapa poikkeaa. Meillä jousto näkyy ennen kaikkea suunnitelmallisina, yksilöllisinä opintopolkuina: työjärjestystä räätälöidään periodeittain valmentautumisen mukaan, ja opintoja voi pidentää 3,5–4 vuoteen kuormituksen hallitsemiseksi. Leirien ja kilpailuiden ajaksi sovitaan etukäteen tehtävät suoritukset, jolloin eteneminen säilyy. Etäopetus ei ole Lahden lyseossa jatkuva toimintatapa, vaan se on tarkoituksenmukainen työkalu käytännöllinen toimenpiden erityisesti matkojen ja poissaolojen yhteydessä.
Erikoistunut verkostomalli vs. laajentuva osallistaminen
Latvialaisten tavoitteena on saada yhä useampi oppilaitos tarjoamaan kaksoisurakäytäntöjä. Suomessa lähestymistapa on perinteisesti ollut erikoistunut: urheilulukiot kantavat Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämää erityistehtävää ja toimivat urheiluakatemioiden kanssa tiiviissä yhteistyössä.
Lahden lyseo on tämän verkoston ytimessä. Toimimme yhdessä EAS:n (European Athlete Student), Päijät-Hämeen urheiluakatemian, lajiliittojen, seurojen ja alueen muiden oppilaitosten kanssa. Verkostomaisuus on suomalaisen mallin vahvuus: se tuo saman pöydän ääreen opettajat, valmentajat, koordinaattorit ja opinto-ohjauksen asiantuntijat. Kun tiet ja vastuut ovat selkeät, urheilija saa ympärilleen tukiverkoston, joka kantaa sekä kilpailukaudella että opintojen nivelvaiheissa.
Latvian suositus laajemmasta osallistamisesta ja Suomen erikoistunut malli eivät ole toistensa vastakohtia. Ne ovat kaksi reittiä samaan päämäärään, jossa urheilijan tuki ei ole kiinni yksittäisen oppilaitoksen hyvästä tahdosta vaan järjestelmällisestä yhteistyöstä.
Yhteiset raamit tekevät arjesta ennakoitavaa
Latvia korostaa kansallista, yhtenäistä viitekehystä. Suomessa raamit ovat jo perinteisesti vahvat: ministeriön erityistehtävä urheilulukiolle, valtakunnalliset linjaukset ja yhteiset pelisäännöt valmennuksen opintojaksoilla, poissaoloissa ja tukipalveluissa. Lyseossa urheilu on oppiaine muiden rinnalla, mikä kirkastaa vastuut ja oikeudet ja tekee arjesta ennakoitavaa.
Kun säännöt ovat samat kaikille, urheilijan ei tarvitse neuvotella perusasioista. Siten energia voidaan käyttää oikeisiin asioihin: harjoitteluun, palautumiseen ja oppimiseen.
Yhteistyö on sisäänrakennettu – ja siksi se toimii
Latvia haluaa vahvistaa kumppanuuksia koulutuksen ja urheilun välillä. Lahden lyseossa yhteistyö on osa rakenteita. Päivittäinen valmennus sovitetaan työjärjestykseen, aamuharjoituksia järjestetään opiskelupäivän yhteyteen ja seurojen valmentajat ovat mukana kokonaisuuden suunnittelussa. Urheilulukiokoordinaattori toimii linkkinä lukion ja seurojen välillä, ja opiskelijan ympärille rakennetaan suunnitelma, jossa roolit ja tehtävät ovat selkeät.
Tämä malli on yksinkertainen mutta tehokas: kun kaikki tietävät vastuunsa, urheilija pystyy keskittymään olennaiseen.
Ohjaus kantaa kilpailukauden yli
Henkilökohtainen tuki on kaksoisuran elinehto. Lyseossa jokaisella urheilijalla on oma opinto-ohjaaja, joka tuntee lajin vaatimukset ja auttaa rakentamaan toimivan opintosuunnitelman. Urheilulukiokoordinaattori vastaa urheiluun liittyvistä järjestelyistä ja tiedon kulusta, ja urheiluakatemia täydentää tukea ura- ja jatko-opinto-ohjauksella. Näin neuvonta ulottuu kilpailukauden arjesta ylioppilastutkintokokeisiin ja jatkokoulutukseen.
Miltä onnistunut kaksoisura näyttää Lahden lyseossa?
Aamuharjoitus sijoittuu opiskelupäivän yhteyteen, ja työjärjestys joustaa treenihuippujen aikaan.
Kilpailuviikon tehtävät sovitaan etukäteen; palautus ja arviointi hoituvat sovituin käytännöin.
Valmennus on oppiaine – suoritukset kirjataan, arvioidaan ja huomioidaan opintokokonaisuudessa.
Tarvittaessa opintojen kestoa pidennetään, jotta kokonaiskuormitus pysyy hallittuna ja palautuminen turvattuna.
Yhteenveto: sama suunta, erilaiset reitit
Latvian suositukset ja Lahden lyseon urheilulukion käytännöt kulkevat samaan suuntaan. Suomessa olemme hyödyntäneet erikoistunutta verkostomallia, jossa urheilulukiot ja urheiluakatemiat kantavat kokonaisuutta. Latvia hakee laajempaa osallistamista koko oppilaitoskenttään ja painottaa etäopetusta entistä vahvemmin.
Lyseon vahvuus on suunnitelmallinen jousto, selkeät rakenteet ja toimiva verkosto. Kehitystä vauhdittavat erityisesti etä- ja hybridiopetuksen hyödyntäminen niissä kohdissa, joissa se palvelee opiskelijaa parhaiten.
Lopputulos on rohkaiseva: Latvian esittämät keinot ovat käytännössä toteutettavissa – Lahden lyseon malli osoittaa sen. Kun raamit, vastuut ja vuoropuhelu ovat kunnossa, kaksoisura ei ole kompromissi vaan mahdollisuus kasvaa urheilijana ja opiskelijana.
Kiinnostuitko Lahden lyseon urheilulinjasta?
Ota yhteyttä opinto-ohjaukseen (katja.kauppi@edu.lahti.fi; janne.saarinen@edu.lahti.fi) tai urheilulukiokoordinaattoriin. Rakennetaan yhdessä sinulle toimiva, tavoitteellinen ja hyvinvointia tukeva kaksoisura!
Teksti:
Tero Matkaniemi, rehtori, p. 050 559 7968, tero.matkaniemi@lahti.fi
Ari Jaakkola, urheilulukiokoordinaattori, p. 050 311 1552, ari.jaakkola@edu.lahti.fi